Thursday, February 3, 2011

Inspection


Setelah surat enjin dah dapat, barang sume pon dah complete, kini tibalah masanya untuk pegi buat Inspection kat Puspakom.. sempena cuti Hari Wilayah dan Tahun Baru Cina yang jatuh pada hari Selasa, Khamis dan Jumaat, aku pon ambik peluang untuk cuti seminggu! haha.. kalah orang cina yang nak raya tu.. boleh la aku siapkan projek Little Whitey Moderno ni...

Hari Isnin, 31 Januari 2011, aku pegi buat inspection kat Puspakom Bangi.. tanpa buat ape2 persediaan, aku belasah main pegi je.. brek belakang pon x ejas lagi.. sampai sane, bayar RM35 untuk first inspection iaitu Sistem Brek.. kalau kes nak tukar enjin, xpayah beratur.. masuk line je.. tapi kalau nak tukar nama, kena beratur panjang.. kesian plak kat diorg yang dah sampai lame, tapi aku masuk dulu.. hehe.. macam biasa, 1st inspection sistem brek ni xlepas.. tambah pulak aku belum adjust lagi brek belakang tu.. ingatkan Gagal.. tapi dengan sedikit kuasa magic yang ada pada aku tiba2 bleh Lulus plak.. hehe.. no bribe ok..

Bila dah lepas inspect brek, bleh proceed ke 2nd inspection.. check no enjin dan body.. disebabkan aku Lulus dengan cemerlangnya test brek tu, aku pegi ke 2nd inspection plak.. kene bayar lagi RM25.. terus masuk queue.. lagi skali aku potong orang2 lain yang nak buat inspection untuk tukar nama.. check no enjin, OK... check body, OK xde potong.. pastu time check bahagian bawah kete, xlepas sebab ade petrol menitik.. Gila! bleh terbakar kete ooo... diorang suruh aku pegi repair jap pastu datang balik ambik report..

Akhirnya kete aku dah legal bernadikan JBJL Turbo! yahoo.. memang lega habis rasenye... pastu terus pegi wakil Insurans untuk tukar no enjin kat dalam sistem diorang.. selesai kat insurans ni, aku pegi ke JPJ plak nak tukar no enjin kat geran.. masyaallah ramai gile orang.. kensel.. balik umah dulu... esoknye baru aku pegi JPJ balik...

report inspection brek

final report.. Laporan B2


Kalau pegi buat inspection sendiri, total RM60 je kene bayar.. kalau upah runner, beratus plak.. so, pengajaran buat semua, pegilah buat inspection sendiri.. bukannye susah.. cume kene amik mase sehari je.. amikla cuti.. melainkan korang terlalu banyak duit, silalah sedekah kat runner.. masuk kete ni, ni dah kali kedua aku buat inspection sendiri.. 1st endorse VTEC, 2nd JBJL Turbo.. pasni ape plak???

1 comment:

  1. Saya pun buat sendiri proses ni. Hantar dalam keadaan pintu kemek (Mira J).Cuma keesokannya baru daftar diJPJ. Bukannya susah pun.Bila buat sendiri dapat pengalaman

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...