Wednesday, January 5, 2011

Absorber

Tiba masenye untuk mengupgrade sistem suspensi atau absorber.. dah xboleh tahan pakai absorber standard kancil tu.. dah leaking sebelah kanan belakang.. masuk korner je, mesti rase macam naik sampan.. buat mase ni, aku xnak pakai lagi absorber yang branded2 dan mahal.. cukup sekadar buat aku selesa naik kete ni hari2 pegi balik keje.. xperlu pakai adjustable lagi.. lagipon, kalau ade pon, adjustable bahagian depan je.. belakang mati xleh adjust.. serupa xpayah hehe..

Absorber pilihan aku ialah dari jenama dan buatan Malaysia, Sapura Proride Performance Specification.. ya, Sapura ni ada buat beberapa spec : Standard, Performance, Heavy Duty.. sudah semestinye aku pilih Performance spec.. absorber die keras skit berbanding yang asal, dan spring dia pon lowered skit.. korang bleh tengok gambar kat bawah..

Ribuan terima kasih aku nak ucapkan kat Fendi a.k.a Slackernel sebab tolong pasangkan absorber ni.. pasang kat umah die je.. berbekalkan tools yang cukup, kitorang bukak dan pasang absorber ni sendiri..

Lepas pasang absorber ni, aku dapat rasa handling kete ni dah jadi normal dah.. xmacam sampan dah.. yeah, bleh layan korner hehe.. ketinggian bahagian depan 3 jari, belakang 2 jari.. kira ok la tu..

Cost : RM500, Idzwan 019-3439321

Packaging

absorber : L5 vs Sapura Performance Specification

Spring : L5 vs Sapura Performance Specification
dah pasang bahagian depan

sebelum


selepas


26 comments:

  1. aku naik yang proride ni ok la..not bad..even ada yang kata tahan 3 bulan je..tapi kalau betol spring rate dia..tade masalah..

    kurang terasa gak la racing tu huhu

    ReplyDelete
  2. aku pakai fullset sapura performance ok la kot..
    patutnye rate dah btol la..

    ReplyDelete
  3. kalau depan 6k belakang harus 4k..jgn 3k..tu contoh la bacaan normal..

    janji terasa racing tu hehe

    ReplyDelete
  4. xde tulis plak brape K..nnt aku tanye seller tu balik..janji xmau racing hehe

    ReplyDelete
  5. patut cari tein flex je.....hihihi

    ReplyDelete
  6. rasa je..sape suruh ko racing..

    ReplyDelete
  7. Saya pun boh stokin Proride gak. Terkejut dgn prestasinya. Murah tapi berbaloi. Absorber kuning pun dah beli cuma belum pasang lagi.

    ReplyDelete
  8. Pasni nak beli yg belakang plak. Oh ya, saya dah daftar sebagai follower dn nama NORYAMI YAAKOB. F/B pun nama tu jugak. Di F/B ada saya muat naik kancil buruk saya yg dah kena sumpah tu. Orait..

    ReplyDelete
  9. Ok tq mimie/flora intel/kris hehe..nnt aku add kat FB..thanks for your support!

    ReplyDelete
  10. absorber kuning pro ride belang berapa regenya? nak tanya penjual tu malulah. Dlm perancangan nak beli. Maklumlah ada 2 lagi kete nak kena tanggung, tapi si Mira ni jugak yg asyik diusung.hehehe

    ReplyDelete
  11. xpasti plak harga kalau beli asing..tp klu 1set RM500

    ReplyDelete
  12. Salam,
    Mak aih mahal tu 5 rat .Kalo amik kat member aku lg murah dpt . Harga tuk 1 kete.

    ReplyDelete
  13. Bro, complete satu kete berapa harge ( absorber depan & blkg , spring depan & blkg )...

    ReplyDelete
  14. Thanx Bro 4 u r info ... Dah deal utk beli suspention tu 1 set ...

    ReplyDelete
  15. kalau lowered camni bila bumping tayar belakang xkene body ke?

    ReplyDelete
  16. tqf, setakat ni xpenah kene body..xdela lowered sangat pon..

    ReplyDelete
  17. Skg harge masih same ... dah contact byk dealer tp si Idzwan bg the best price ...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...